Newsletter

captcha

Top Panel

اعتراضات شدید در چندین شهر شرق استان خوزستان

بنابر گزارش‌ها، تظاهرات و اعتراض‌ها نسبت به بی‌آبی در خوزستان که از شش روز پیش در چندین شهر این استان آغاز شده اکنون به مناطق شرقی‌تر این استان سرایت کرده و اعتراضات شدید در شهرهای ایذه، بهبهان، دزفول و سوسنگرد رنگی c_250_150_16777215_00___images_banners__119495249_fifthday.png.jpegسیاسی به خود گرفته است.

در همین حال، در ادامه تیراندازی مأموران به سوی معترضان که در روزهای اخیر قربانیانی به‌جا گذاشته، گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک جوان ۱۶ساله به نام محمد عبداللهی و جوانی دیگر به نام هادی بهمنی در ایذه نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این گزارش‌ها هنوز به طور مستقل قابل تأیید نیست.

از سوی دیگر فرماندار شهرستان بندر ماهشهر بامداد چهارشنبه ۳۰ تیر به خبرگزاری‌ها گفت که دو مأمور ناجا، در حال سرکوب اعتراضات که وی از آن با عنوان «پاکسازی» نام برده، در شهرک طالقانی ماهشهر «از بالای پشت بام هدف رگبار گلوله قرار گرفتند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریدون بندری گفت که شامگاه ۲۹ تیرماه، در این تیراندازی، یک مأمور یگان امداد نیروی انتظامی بندر ماهشهر کشته شده و مأمور دیگر از ناحیه پا مجروح شده است.

شهرک طالقانی در بندر ماهشهر در آبان سال ۱۳۹۸ از جمله مکان‌های اصلی سرکوب معترضان بو

در روزهای اخیر اعتراض مردم خوزستان به‌ویژه در شهر اهواز و مناطق غربی‌تر این استان نیز با تیراندازی مأموران به آنها روبه‌رو شده بود که بنابر گزارش‌ها این تیراندازی‌ها تلفاتی هم برجا گذاشته است.

شامگاه سه‌شنبه ۲۹ تیر، دامنه اعتراض‌ها به‌ویژه به شهرستان ایذه در شرق این استان نیز کشیده شده و مردم این شهر شعارهای تندی علیه علی خامنه‌ای سر داده‌اند که با پرتاب گاز اشک‌آور از سوی مأموران روبه‌رو شد.

در یکی از ویدیوها از تجمعات این شهر، شعار «رضا شاه روحت شاد»، «مرگ بر خامنه‌ای» و شعارهای تند دیگری علیه رهبر جمهوری اسلامی سر داده می‌شود.

در ویدئوهای دیگر شمار زیادی از مردم این شهر شامگاه سه‌شنبه حین تظاهرات شعارهایی چون «جمهوری اسلامی، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم» و «رضاشاه شرمنده‌ایم» سر می‌دهند.

شهرستان ایذه از جمله مناطقی در استان خوزستان است که بیشتر ساکنان آن را بختیاری‌ها تشکیل می‌دهند. در یکی از ویدیوهایی که از این تجمعات منتشر شده، شهروندان معترض ایذه شعار می‌دهند «بختیاری با عرب، اتحاد اتحاد.»

همچنین ویدئوهایی از اعتراضات سه‌شنبه در شهرهای بهبهان و دزفول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

گزارش‌ها حاکی است که در سوسنگرد نیروهای انتظامی و امنیتی شامگاه سه‌شنبه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.

ویدئوها و توئیت‌ها از سوسنگرد نشان می‌دهد که معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی در خیابان‌های این شهر اقدام به آتش زدن لاستیک کرده‌اند.

در همین زمینه، تصاویری از آتش زدن یک دستگاه تانک جنگی که نمادی از دوران جنگ عراق و ایران در یک محله سوسنگرد بود، منتشر شده است.

در همین حال، ویدئوهایی از بسته شدن پل مارون بهبهان توسط معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از ویدئوها، فردی که آن را ضبط کرده می‌گوید که معترضان به بی‌آبی، پل مارون را ساعت ۱۱:۳۰ شب سه‌شنبه ۲۹ تیرماه بسته‌اند.

همچنین گفته می‌شود اینترنت در مناطقی از استان خوزستان از جمله اهواز دچار اختلال شده است.

برخی ویدئوهای ارسالی در شامگاه سه‌شنبه حاکی آن است که در شهر دارخُوین که در جاده اهواز به آبادان واقع شده اهالی محل در راهپیمایی اعتراضی، شعار «کَلا کلا لتهجیر» (نه به کوچ اجباری) سر می‌دهند.

در سال‌های اخیر و با انباشته شدن مشکلات متعددی چون وزش ریزگردها، بیکاری، بی‌برقی و اکنون کم‌آبی در استان خوزستان، بسیاری از اهالی این استان مجبور به مهاجرت به دیگر استان‌های ایران، به‌ویژه استان‌های تهران و البرز و اصفهان شده‌اند و این روند با انتقاد فعالان محلی روبه‌رو است.

قطعی مداوم آب و برق در ایران همزمان با گرم‌شدن هوا، موجب اعتراض‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شده که در استان خوزستان، به طور گسترده به خیابان‌های چندین شهر کشیده شده است.

در ویدیوهایی که از شهرهای مختلف خوزستان منتشر شده است، تعداد زیادی جوان بدلیل بی‌آبی شعار می‌دهند و در برخی از آنها به وضوح صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود.

 

مقام‌های رسمی تاکنون کشته‌شدن دو جوان معترض در این اعتراض‌ها را تائید کرده، اما آن را به «اغتشاشگران» و «عوامل فرصت‌طلب» نسبت داده‌اند.

این در حالی است که گزارش‌های غیررسمی حاکی از کشته‌‌شدن «پنج نفر» در این اعتراض‌ها است.

راديو فردا

BalatarinFacebookMySpaceTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineTechnoratiLinkedinMixx

Newsletter

captcha

Visitors Counter

5891313
TodayToday1780
YesterdayYesterday4822
This_WeekThis_Week15284
This_MonthThis_Month97777
All_DaysAll_Days5891313